مرکز روماتیسم ایران اولین و تنها مرکز خصوصی تشخیص بیماریهای روماتیسمی
پلانتار فاشیاتیس

التهاب کف پا (پلانتار فاشیاتیس) یکی از شایع ترین علل درد پاشنه پا است. پلانتار فاشیاتیس شامل التهاب یک نوار ضخیم از بافت است. این بافت در انتهای هر پا قرار دارد و استخوان پاشنه را به انگشتان پا (فاشیای کف پا) متصل می کند.

فاشیای کف پا معمولاً باعث درد سوزنی می شود که معمولاً با اولین قدم های شما در صبح رخ می دهد. همانطور که بلند می شوید و حرکت می کنید، درد به طور معمول کاهش می یابد، اما ممکن است پس از دوره های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند شوید، بازگردد.

پلانتار فاشیاتیس می تواند با خارپاشنه هم همراه باشد اما این دو مشکل با وجود علائم مشابه، متفاوتند و علت های گوناگونی دارند.

علت فاشیای کف پا به خوبی شناخته نشده است. این مشکل در دوندگان و در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود.

 

علائم

فاشیای کف پا معمولاً باعث ایجاد درد سوزنی در پایین پای شما در نزدیکی پاشنه پا می شود. درد معمولاً در چند قدم اول پس از بیدار شدن شدید است، اگرچه ممکن است با ایستادن طولانی مدت یا زمانی که از نشستن بلند می شوید نیز ایجاد شود.

 

علل

فاسیای پلانتار نواری از بافت (فاسیا) است که استخوان پاشنه شما را به پایه انگشتان پا متصل می کند. از قوس پا حمایت می کند و هنگام راه رفتن ضربه را جذب می کند.

تنش و استرس روی فاسیا می تواند باعث پارگی های کوچک شود. کشش و پارگی مکرر صورت می تواند آن را تحریک یا ملتهب کند، اگرچه علت آن در بسیاری از موارد فاشیای کف پا نامشخص است.

 

عوامل خطر

حتی اگر التهاب فاشیای کف پا می تواند بدون علت واضح ایجاد شود، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. آنها عبارتند از:

  • سن. فاشیای کف پا در افراد 40 تا 60 ساله بیشتر دیده می شود.
  • انواع خاصی از ورزش. فعالیت‌هایی که فشار زیادی را روی پاشنه پا و بافت‌های متصل به آن وارد می‌کنند – مانند دویدن در مسافت طولانی، رقص باله و رقص هوازی – می‌توانند به شروع التهاب فاسیای کف پا کمک کنند.
  • مکانیک پا. صافی کف پا، قوس بیش از حد کف پا یا حتی الگوی غیر معمول راه رفتن می تواند بر نحوه توزیع وزن در حالت ایستاده تأثیر بگذارد و فشار بیشتری را بر روی فاسیای کف پا وارد کند.
  • چاقی. اضافه وزن استرس بیشتری بر فاسیای کف پا وارد می کند.
  • مشاغلی که شما را روی پا نگه می دارد. کارگران کارخانه، معلمان و سایرین که بیشتر ساعات کار خود را به راه رفتن یا ایستادن روی سطوح سخت می گذرانند، می توانند در معرض خطر پلانتار فاشیاتیس باشند.

 

عوارض

نادیده گرفتن التهاب کف پا می تواند منجر به درد مزمن پاشنه پا شود که مانع از فعالیت های منظم شما می شود. باید نحوه راه رفتن خود را تغییر دهید تا از درد فاشیای کف پا که ممکن است منجر به مشکلات پا، زانو، لگن یا کمر شود، جلوگیری کنید.

 

تشخیص

التهاب فاشیای کف پا بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص داده می شود. در طول معاینه، درمانگر شما نواحی حساس در پای شما را بررسی می کند. محل درد شما می تواند به تعیین علت آن کمک کند.

تست های تصویربرداری

معمولاً هیچ آزمایشی لازم نیست. پزشک شما ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس یا MRI را پیشنهاد کند تا مطمئن شود مشکل دیگری، مانند شکستگی، باعث درد شما نمی‌شود.

گاهی اوقات عکس برداری با اشعه ایکس تکه ای از استخوان را نشان می دهد که از استخوان پاشنه بیرون زده (خار). در گذشته، این خارهای استخوانی اغلب مقصر درد پاشنه پا بوده و با جراحی برداشته می شدند. اما بسیاری از افرادی که در پاشنه های خود خارهای استخوانی دارند، درد پاشنه پا ندارند.

 

درمان ها

اکثر افرادی که مبتلا به التهاب فاشیای کف پا هستند با درمان محافظه کارانه مانند یخ گذاری ناحیه دردناک، کشش و تمرینات ورزشی، استفاده از کفی و اجتناب از فعالیت هایی که باعث درد می شوند، طی چند ماه بهبود می یابند.

داروها

مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن  و ناپروکسن سدیم  می‌توانند درد و التهاب فاشیای کف پا را کاهش دهند.

درمان های توانبخشی

  • فیزیوتراپی. یک فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را برای کشش فاسیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات ساق پا به شما آموزش دهد. یک درمانگر همچنین ممکن است به شما یاد دهد که از نوارهای ورزشی برای حمایت از کف پای خود استفاده کنید.
  • آتل های شب. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که از آتلی استفاده کنید که فاسیای کف پا و تاندون آشیل را در یک شب در یک موقعیت بلند نگه می‌دارد تا باعث افزایش کشش در هنگام خواب شود.
  • کفی های طبی. درمانگر یا پزشک شما ممکن است برای توزیع یکنواخت‌تر فشار روی پاهای شما، کفی های ارتوپدی مخصوص را برای شما تجویز کند.
  • کفش پیاده روی و عصا. درمانگر یا پزشک شما ممکن است یکی از این موارد را برای مدت کوتاهی توصیه کند تا شما را از حرکت دادن پایتان باز دارد یا از قرار دادن وزن کامل روی پایتان جلوگیری کند.

 

دقت داشته باشید که کفی های ارتوپدی باید برای فرد با توجه به اسکن کف پا و نقاط درد ساخته شود. درمانگر ارتوپدفنی پس از معاینه با توجه به پای فرد کفی مورد نظر را می سازد. درموارد شدیتر یا پس از جراحی، درمانگر ارتوپدفنی اقدام به ساخت آتل های شبانه برای شما می کند. برای تهیه کفش و کفی طبی می توانید به بخش ارتوپدفنی مرکز روماتیسم با شماره 09363515719 مراجعه کنید.

کفی خارپاشنه - پلانتار فاشیاتیسآتل درد پاشنه

جراحی یا روش های دیگر

اگر اقدامات محافظه‌کارانه‌تر بعد از چند ماه جواب نداد، پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • تزریقات: تزریق داروی استروئیدی در ناحیه حساس می‌تواند باعث تسکین موقت درد شود. تزریق های متعدد توصیه نمی شود، زیرا می توانند فاسیای کف پا را ضعیف کرده و احتمالاً باعث پارگی آن شوند. پلاسمای غنی از پلاکت که از خون شما به دست می آید را می توان به ناحیه حساس تزریق کرد تا بهبودی بافت را بهبود بخشد.
  • درمان با شاک ویو. امواج صوتی به سمت ناحیه درد پاشنه هدایت می شوند تا بهبودی را تحریک کنند. این درمان برای التهاب فاشیای کف پای مزمن است که به درمان های محافظه کارانه تر پاسخ نداده است. برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند، اگرچه این درمان ثابت نشده است که به طور مداوم مؤثر باشد.
  • ترمیم بافت اولتراسونیک. این فناوری کم تهاجمی از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت یک کاوشگر سوزنی به داخل بافت آسیب دیده فاسیای کف پا استفاده می کند. سپس نوک پروب به سرعت می لرزد تا بافت آسیب دیده که به بیرون مکش می شود، بشکند.
  • عمل جراحی. تعداد کمی از افراد به جراحی برای جدا کردن فاسیای کف پا از استخوان پاشنه نیاز دارند. به طور کلی تنها زمانی یک گزینه است که درد شدید باشد و سایر درمان ها ناموفق باشند. می توان آن را به صورت یک روش باز یا از طریق یک برش کوچک با بی حسی موضعی انجام داد.

 

درمان های خانگی

برای کاهش درد فاشیای کف پا، این نکات خودمراقبتی را امتحان کنید:

  1. وزن سالم را حفظ کنید. وزن اضافی می تواند استرس بیشتری را روی فاشیای کف پا وارد کند.
  2. کفش های ارتوپدی را انتخاب کنید. کفش هایی با پاشنه کم تا متوسط، کفی ارتوپدی و ساپورت قوس کف پای خوب از ارتوپدی فنی تهیه کنید. کفش های تخت نپوشید و با پای برهنه راه نروید.
  3. کفش های ورزشی کهنه نپوشید. کفش‌های ورزشی قدیمی‌تان را قبل از اینکه از پاهایتان حمایت و محافظت نکنند، تعویض کنید.
  4. ورزش خود را تغییر دهید به جای پیاده روی یا آهسته دویدن، یک ورزش کم تاثیر مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.
  5. یخ بگذارید. یک کیسه یخ پوشیده از پارچه را به مدت 15 دقیقه سه یا چهار بار در روز روی ناحیه درد نگه دارید تا به کاهش درد و التهاب کمک کنید. یا سعی کنید یک بطری آب یخ زده را برای ماساژ یخ زیر پای خود بغلتانید.
  6. قوس های کف پای خود را نحت کشش قرار دهید.. ورزش های خانگی ساده می توانند فاشیای کف پا، تاندون آشیل و عضلات ساق پا را کشش دهند.

 

درمان های خانگی پلانتار فاشیاتیسیخ گذاری در التهاب فاشیای پلانتار

دیدگاهتان را بنویسید