مرکز روماتیسم ایران اولین و تنها مرکز خصوصی تشخیص بیماریهای روماتیسمی
سندرم تونل کارپسندرم تونل کارپ

آشنایی با سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپ یکی از شایع ترین اختلال عصبی حال حاضر است. تونل کارپ بین مچ و کف دست قرار دارد. این به اصطلاح تونل از استخوان های کوچک، بافت های نرم و تاندون های عصبی تشکیل شده است. هنگامی که اعصاب مچ دست تحت فشار قرار بگیرند (برای مثال هنگام ایجاد تورم در بافت آن ناحیه) در فعالیت عادی اعصاب مربوطه اختلال ایجاد کرده و باعث ایجاد علائمی مانند بی حسی و تحلیل عضله دست، سوزن سوزن شدن، سوزش و یا در نهایت از کار افتادن دست می شود. این علائم انجام فعالیت های تکراری ملزم به استفاده از دست ها را دشوار میکنند و در مواردی که درمان صورت نگیرد باعث از دست دادن عضله شست دست و از دست دادن دائمی حس به دلیل آسیب دائمی عصب و عضله می شوند.

برش عرضی مچ دست در سندرم تونل کارپ

علل

بارداری، تیروئید، دیابت، روماتیسم مفصلی، شکستگی یا ضربه به مچ دست از عوامل شایع ایجاد این سندرم است. کارهای نیازمند فعالیت مکرر دست می توانند باعث تشدید این سندرم شوند.
بیماری‌هایی مانند بیماری های اعصاب در هر نقطه از گردن تا مچ دست، آرتروز و پدیده رینود نیز می توانند عامل ایجاد درد، تورم، بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها باشند. پزشکان باید این بیماری ها و سایر بیماری ها را قبل از تشخیص سندرم تونل کارپال حذف کنند.

تشخیص

تشخیص سندرم تونل کارپال بر اساس علائم بیمار و توسط آزمایشات و معاینات فیزیکی انجام می شود.
سونوگرافی و ام آرآی، آزمابش فانل (که شامل خم کردن مچ دست در زاویه 90 درجه به مدت یک دقیقه می باشد)، نشانه تینل (که ضربه زدن به مچ دست با چکش رفلکس است) و آزمایش الکتریکی هدایت عصبی (که شامل دو مرحله ی اندازه گرفتن زمان رسیدن تکانه از آرنج به عصب مچ دست و اندازه گیری میزان عملکرد بد ماهیچه است) از راه های تشخیص این بیماری می باشند.

آزمایش الکتریکی هدایت عصبیآزمایش فانل

درمان سندرم تونل کارپ

می توان از داروهای ضد درد مانند استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توان برای تسکین علائم استفاده کرد. قرار دادن آتل روی مچ دست آسیب دیده می تواند به کاهش فشار روی اعصاب مچ کمک کند.
تزریق کورتیزون در ناحیه تونل کارپ و درمان بیماری های زمینه ای مانند کم کاری تیروئید یا روماتیسم مفصلی که ممکن است علت ایجاد سندرم تونل کارپ باشند، به کاهش علائم کمک می کند.
در موارد شدیدتر از جراحی انبساط تونل کارپ برای باز کردن تونل و کاهش فشار روی عصب استفاده می شود. این جراحی ممکن است به روش جراحی باز و یا به روش آندوسکوپی باشد و اغلب به صورت سرپایی انجام می شود.

جهت اخذ نوبت میتوانید با شماره مطب متخصصان روماتولوژی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: آشنایی بیشتر با روماتیسم ستون فقرات.

دیدگاهتان را بنویسید