مرکز روماتیسم ایران اولین و تنها مرکز خصوصی تشخیص بیماریهای روماتیسمی
امیکرون

آشنایی بیشتر با امیکرون(Omicron)

در چند سال اخیر ویروس کرونا جهان را به صورت یک همه گیری دچار خود ساخته است .این همه گیری جهانی اصطلاحا پاندومی نامبرده می شود. یکی از خصوصیات ویروس ها این است که هر چندگاه از نظر ژنتیکی دستخوش تغییراتی می شوند که به آن جهش ویروسی گفته می شود. ویروس  Covid-19 یا همان کرونا نیز تا کنون جهش های  مختلفی داشته است . مهمترین آن تولید نوع دلتا ویروس بود که به شکلی از آن عبور کردیم. مرکز روماتیسم ایران جهش جدیدی که امروزه با آن رو به رو هستیم باعث ایجاد گونه ای از ویروس شده است که omicron  نام گرفته است. این ویروس خصوصیاتی داردکه به اختصار به آن می پردازیم:
  • دامنه گسترش
گونه  omicron  به آسانی و سرعت بالاتر نسبت به نوع دلتا گسترش می یابد و به افراد جامعه منتقل می گردد. براساس گزارشات این ویروس حتی به افراد واکسن زده نیز به راحتی منتقل می شود.
  • شدت بیماری
هنوز اطلاعات کافی در این زمینه بدست نیامده است و معلوم نیست که آیا این واکسن از نظر شدت بیماری نسبت به سایر گونه ها، بیماری سنگین تری ایجاد می کند یا خیر. ولی آنچه از مشاهدات  می توان گفت در افرادی که بطور کامل واکسینه شده اند و بخصوص دوز یادآور (Booster) سوم را زده اند از شدت کمتری برخوردار است و میزان نیاز به بستری و مرگ و میر ناشی از آن کمتر است و بیشتر بصورت تب، آبریزش بینی ، درد بدن و گاه درگیری های گوارشی (درد شکم و اسهال) بروز می کند.
  • واکسیناسیون
واکسن های فعلی به نظر میرسد قادرند مانع ایجاد بیماری های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از ابتلا شوند.
  • درمان
دانشمندان همچنان در حال تحقیق در مورد درمانهای موثر در Covid- 19  و از جمله گونه Omicron  هستند.درمانهای فعلی که در مورد این بیماری در حال انجام است همانند آنچه در مورد سایر گونه ها وجود داشت تا حدودی موثر نشان داده اند.   توصیه ها : سازمانهای بین المللی توصیه های زیر را بطور مؤکد مورد تایید قرار داده اند.
  • همچنان رعایت دستور العمل های بهداشتی بخصوص زدن ماسک مناسب، فاصله گذاری، اجتناب از تجمعات و … که توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه شده است مورد تاکید قرار دارد.
 
  • واکسیناسیون کامل (2 دوز متوالی) به همراه دوز سوم یادآور (Booster) در زمانهای انجام شده انجام پذیرد. همانطور که گفته شد این عمل باعث می شود از شدت بیماری در افراد مبتلا کاسته شود و از ایجاد بیماریهای وخیم که نیاز به بستری داشته و خدای نکرده با مرگ و میر همراه باشد جلوگیری شود.
    مهم – در صورتیکه هر یک از علائم گفته شده در بند 2  را پیدا کردید حتما ضمن رعایت قرنطینه شخص به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید و توصیه های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید