مرکز رماتیسم ایران
021-88005141-3
نقشه سایت تماس با ما صفحه نخست

شانه دردناک

مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه, 21 آذر 1391 ساعت 14:50

 

مشكلات شانه بسيار شايع بوده اما بيشتر اوقات درد شانه كوتاه مدت بوده و نمي توان گفت علت آن حتما بيماري روماتيسمي نظير آرتريت مي باشد اين مقاله شرح مي دهد كه چرا افراد دچار درد شانه شده و به دنبال شرايطي مي گردند كه بيشتر به نظر مي رسد منجر به مشكلات مي شود.

شانه ها به سهولت صدمه ديده خصوصا در برخي فعاليت هاي ورزشي اما اين مقاله به طور مستقيم به بررسي آسيب ديدگي شانه ها ناشي از صدماتي كه به ويژه در برخي از ورزش ها به وجود مي آيند نظير در رفتگي نمي پردازد.

بيشتر اوقات مشكلات شانه با درمان هاي بسيار ساده بر طرف مي شود و شما نياز به مراجعه به پزشك نداريد در اين جا هدف ارائه درمان هاي خاص مي باشد كه براي مشكلات سخت يا مزمن شانه قابل كاربرد باشد.

 

چگونگي عمكرد شانه

شانه متحرك ترين مفصل بدن مي باشد منتهي غالبا به خاطر مشكلات ناشي ازدرد حركات آن محدود مي شود شكل 1- اجزاي اصلي شانه را نشان مي دهد حركت در مفصل اصلي شانه (گلنوهومرال) انجام مي شود از تيغه اسكاپولا به سمت خلف قفسه سينه  مفصل شانه يك مفصل گوي و كاسراي شكل مي باشد كه اجازه حركات متفاوت و زيادي را مي دهد مفصل توسط غلاف فيبري محكمي به نام كپسول پوشيده شده است لايه داخلي مفصل،سينويال، مايعي توليد مي كند كه تغذيه و نرم كردن مفصل را به عهده دارد.

4ماهيچه و قانون هاي آنها سر آستين چرخنده اي را مي سازد كه نقش مهمي در عملكرد شانه ايفا مي كنند و به تحرك و نگهداري آن كمك مي كند.

بروز مشكل در روتيتوركاف مي تواند شرايط دردناك متعددي را سبب مي شود.

درد از كجا منشا مي گيرد

مشكلات شانه ممكن است از جزئي از يك شرايط عمومي مثل آرتريت روماتوئيد ، استئو آرتريت يا پلي ميالژيا روماتيكا و يا ممكن است مشكلات موضعي تر باشد.

هر نوع دردي درناحيه شانه به علت مشكل در مفصل شانه نمي باشد مشكلات در ناحيه فقرات گردني براي مثال ممكن است به صورت درد شانه احساس شود هنگاميكه مشكل مربوط به مفصل شانه باشد اغلب در قسمت قدام شانه يا قسمت فوقاني بازو احساس مي شود درد گاهي مي تواند به سمت قسمت تحتاني بازو تا آرنج منتشر شود. اما اگر درد به سمت پايين تر از قسمت تحتاني بازو منتشر شود يا خارش و سوزش احساس شود اغلب درد مربوط به مشكلات گردن مي باشد اگر درد بيشتر به سمت گردن يا كتف باشد منشا درد احتمالاً گردن مي باشد درد در قسمت فوقاني شانه ممكن است از مفصل اكروميوكلاويكولر در انتهاي ترقوه باشد بعضي اوقات درد مي تواند تواماً از مشكلات شانه و گردن باشد پزشك يا فيزيوتراپيست مي تواند در تشخيص درست كمك كنند.

جايي كه درد از مفصل شانه منشا مي گيرد مي تواند علل متعددي داشته باشد.

-       التهاب يا آسيب به ماهيچه ها و تاندون هاي اطراف شانه خصوصاً روتيتوركاف يا كپسول مفصلي

-   عفونت در كيسه بافت نرم (بورساي سروزي) كه به صورت عادي به ماهيچه ها و تاندون ها اجازه مي دهد كه نه برمي در كنار استخوان هاي شانه حركت كند

-   آسيب به استخوان ها و غضروف ها كه به علت آرتريت مي تواند باشد آرتريت روماتوئيد غالباً روي شانه اثر مي گذارد استئوآرتريت كمتر شانه ها را تحت تاثير قرار مي دهد اما ممكن است به دنبال صدمات قبلي شانه باشد.

 

چكاري مي توانيم انجام دهيم ؟

اگر شما درد بسيار سختي داريد يا صدمه مشخص داريد نياز داريد كه مستقيماً به پزشك مراجعه فرمائيد بسياري از مشكلات شانه توسط درمان هاي ساده بهبود خواهد يافت اما اگر درد شما بعد از گذشت 2 هفته آرام نشد سپس شما بايد به پزشك مراجعه كرده يا به فيزيوتراپيست مراجعه كنيد زيرا شما داراي مشكلات پيچيده تري هستيد.

مسكن ها:

مسكن هاي ساده يا قرص هاي ضد التهاب و پمادها كه مي توان از داروخانه تهيه كرد مي تواند مفيد واقع شود اما شما نبايد از قرص هاي نامناسب استفاده كنيد از دكتر داروساز در اين رابطه سوال كنيد.

يخ:

اگر شانه شما هنگاميكه لمس مي كنيد از ساير قسمت هاي بدن گرم تر باشد كمپرس يخ مي تواند مناسب باشد براي استفاده از كيسه يخ يك حوله روي شانه خود قرار داده و كيسه يخ را روي آن بگذاريد و توسط يك حوله ديگر آن را نگاه داريد و به مدت 10 دقيقه يا بيشتر نگه داريد و سپس بر داريد.

استراحت و تمرين ورزشي :

شما بهتر است بين استراحت و فعاليت خود براي جلوگيري از خشك و سخت شدن شانه تعادل برقرار كنيد يك نرمش مناسب براي كليه مشكلات شانه ورزش است كه pendulum ناميده مي شود.

بايستيد و دست سالم خود را به حالت استراحت روي ميز قرار دهيد و اجازه دهيد بازوي ديگر شما آويزان باشد و سعي كنيد كه آن را به صورت دوراني حركت دهيد اين حركت مي تواند 3-2 بار در روز تكرار شود در هر دفعه 5 مرتبه  ورزش مناسب ديگر اين است كه بازوي دردناك را بوسيله بازوي سالم بالا ببريد

اين ورزش براي انجام دادن پس از استفاده از كمپرس يخ راحتتر مي باشد سعي كنيد از انجام حركاتي كه درد زيادي ايجاد مي كنند خصوصاً آن دسته كه بازوي شما دور از بدن نگاه داشته مي شود و بالاتر از ارتفاع شانه قرار مي گيرد(براي مدت طولاني) اجتناب كنيد.

زمانيكه بازوي خود را بالا مي آوريد شما مي توانيد فشار روي شانه تان را با رعايت موارد زير كاهش دهيد:

-       آرنج خود را در حالت خميده نگه داريد و در قسمت جلويي بدنتان قرار دهيد

-       نوك دستتان را به سمت بالا نگه داريد وقتيكه بالا رسيديد

-       پايين تراز بازو، آرنج خم مي شود، دست خود را به بدنتان نزديكتر كنيد.

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 21 آذر 1391 ساعت 16:01